بررسی عناصر اقلیمی و بومی گرایی در شعر علی باباچاهی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زابل - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمود پالاش
- استاد راهنما محمد میر حیدرعلی دهمرده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
استفاده از عناصر اقلیمی و بومی و توجه به زیست بوم و فرهنگ مردم در شعر معاصر، با اشعار و نظری? ادبی نیما یوشیج به شکل نظام مندی آغاز شد. شاعران معاصر هر یک از جنبه ای خاص به کاربرد عناصر بومی و محلی، مانند باورها، آداب و رسوم، زبانزدها و عناصر طبیعی روی آوردند. علی باباچاهی یکی از شاعران معاصر است که در شعر خویش از عناصر بومی و محلی، فرهنگ و طبیعت جنوب بهره برده است. در این پژوهش توصیفی – تحلیلی به بررسی جلوه های مختلف بومی گرایی وعناصر بومی در اشعار باباچاهی پرداخته شده است. نتایج تحقیق، حاکی ازآن است که کاربرد عناصر بومی در دوره های چهارگان? شاعری باباچاهی متفاوت است. در دور? نخست، بیشتر از عناصر و واژگان دریایی استفاده شده است. در دور? دوم که مهم ترین مرحله از نظر کاربرد عناصر بومی گرایی محسوب می شود، علاوه بر عناصر و واژگان دریایی، آداب و رسوم، باورها و شخصیت های بومی نیز در شعر وی راه یافته است. دوره های سوم و چهارم به واسط? تحولات عمد? شعر باباچاهی، کاربرد عناصر بومی نیز دستخوش تغییر می شود و در شعر پسا نیمایی و افشانشی وی، عناصر بومی و محلی یا کارکردی نوستالوژیک دارند و یا به عنوان مصالح شعر چندصدایی و افشانشی با رویکرد طنزآمیز مورد استفاده قرارگرفته اند.
منابع مشابه
خوانش دو شعر از علی باباچاهی بر اساس نظریه ی طرح واره در سبک شناسی شناختی
خوانش دو شعر از علی باباچاهی بر اساس نظریه ی طرح واره در سبک شناسی شناختی در این مقاله سعی بر این است که در ابتدا با استفاده از نظریه ی طرح واره در سبک شناسی شناختی، از یک سو بعضی از دگرگونی های سبکیِ شعر معاصر را از طریق نشان دادن انحراف ها و تغییرات طرح واره ای در شعر باباچاهی نشان دهیم؛ و از سوی دیگر با خوانش و تحلیل دو شعر از باباچاهی، گسست چند طرح واره مورد بررسی قرار گی...
متن کاملبررسی مقایسه ای عناصر بومی و اقلیمی در آثار هوشنگ مرادی کرمانی و محمّد بهمن بیگی
متون ادبی از دیرباز مهمترین جلوه گاه لغات و اصطلاحات محلی و ضرب المثلها، آداب و رسوم، باورها و عقاید منطقه ای بوده اند؛ از این رو نقد و بررسی عناصر بومی و اقلیمی در آثار ادبی، نقش بسزایی در جهت ماندگاری و انتقال این مفاهیم به آیندگان دارد. اگرچه کاربرد عناصر بومی در متون ادبی ایران، قدمتی دیرینه دارد اما اصطلاح "ادبیات بومی و اقلیمی" از اواخر قرن نوزدهم وارد ادبیات شده و از نظر مردم شناس...
متن کاملنگاهی به عناصر بومی در شعر امروز شاعران ایلامی
چکیده یکی از مشخصه های فرهنگی جوامع کهن که خاصیت ماندگاری طولانی دارد و کمتر در معرض زوال قرار میگیرد، مقولهی شعر و شاعری است. با توجه به ذوق و قریحهی ذاتی زاگرس نشینان و سابقهی کهن منطقه، شعر در میان مردم ایلام جایگاه ویژه ای دارد؛ چرا که آنان شعر را به مثابهی میراثی نیاکانی حفظ کردهاند و معمولاً از آن در بسیاری از جنبه های زندگی خود بهره میگیرند. از آن جا که شعر فارسی استان ایلام به ...
متن کاملبومی گرایی در شعر شاعران معاصر خوزستان
شعر خوزستان و ادبیات آن در پیوند با محیط منحصر به فرد آن قرار دارد. شعر این منطقه با توجه به تعلقات اقلیم گرایانه شاعران، دارای عناصر بومی زیادی است که ما را با نوع خاصی از شعر روبرو می کند که با بررسی آن از یک سو می توان با عناصر بومی خوزستان بیشتر آشنا گردید و از سوی دیگر وارد جریان و شیوه ی شاعری خاصی می شویم که هر شاعر بر اساس روحیات خود به سرودن اشعاری پرداخته و عناصر اقلیمی را با ظرافت خا...
15 صفحه اول«برجسته سازی در اشعار علی باباچاهی»
چکیده موضوع پایان نامه ی حاضر «برجسته سازی در اشعار باباچاهی» می باشد . برجسته سازی عبارت است از روش هایی که متن را به چشم مخاطب بیگانه بنماید. این روش ها سبب لذت و بهره وری بیشتر خواننده از اثرادبی می شود. بسیاری از شاعران از این روش، برای تقویت و غنای شعر خود بهره می گیرند. باباچاهی نیز از این ترفند برای تقویت و جلوه ی شعر خود استفاده کرده است. این رساله در ابتدا با کلیات تحقیق شروع می شود...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه زابل - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023